Monday, March 8, 2010

Guru dan pelajar...

Aku skang tgh praktikum kt klang..jd cikgu pelatih sebuah skolah agama..bile dah jd cikgu ni baru aku tau betape susahnye jd cikgu ni sebenarnye..tanggungjawab yg dipikul sgt berat...maklum lah nak lahirkan anak bangsa yang cemerlang, terbilang dan gemilang hehe jadi cikgu ni bukan je kene ajar isi kandungan dalam buku teks, tapi kene ajar nilai-nilai yg murni kat diorang..kene adil, bagi perhatian pada pelajar mesti sama rata, kalo x mmg cikgu akan dianggap berat sebelah...

bukan senang jadi cikgu wooo...dulu mase aku jadi pelajar aku tengok jd cikgu ni mcm senang je..mcm best..rupe nye x sama sekali..patut la cikgu sekolah aku dulu cam tensen je ngadap muke kami sekelas yang agak nakal hehehe baru aku sedar apa yang cikgu aku rase dulu..terpaksa melayan karenah kami yang entah apa-apa..apa-apa pon terima kasih cikgu!

ada seorang pelajar aku bertanya "nape cikgu nak jadi cikgu?nape xjadi model ke pramugari ke"...diorang ni tanye camtu sebab diorang selalu ukur ketinggian aku..bile aku dengar pertanyaan macam tu aku terus senyum je.."cikgu memang nak jadi cikgu, sebab tu cikgu ambil bidang pendidikan" aku terus jawab cenggitu..pelajar aku sangat teruja tengok ketinggian aku nih..walhalnye aku tak la tinggi mane..168 cm tinggi ke tu?huhu ade pulak pelajar yang cakap kat kawan aku, jarang ade orang yang tinggi macam aku nak jadi cikgu..aku gelak sakan..hai budak2 kan..diorang luahkan apa yang diorang rase je..logik tak logik belakang kire hehe

xlama lg tamat la perkhidmatan aku sebagai guru pelatih..sedih rasenye..pelajar2 pon xbagi aku berhenti dan suruh aku terus mengajar..sedih pulak rasenye sebab terasa dihargai..rasanya setakat ni jela untuk hari ni...salam..

No comments:

Post a Comment